Busslinje 436 räddas - men priset blir högt

Av Henrik Lindahl 8 DECEMBER 2010 17.50

Folkets protester hjälpte. Buss 436 kommer fortsätta köra som vanligt, åtminstone ett år till.
Men priset blir dyrt, fyra gånger så mycket som om resorna hade ersatts med närtrafiken.

Skånetrafiken presenterade två förslag till kommunerna. Att närtrafiken ersätter den berörda sträckan så att taxibilar hämtar resenärer eller att busstrafiken fortsätter som den gör i dag.
Kommunerna väljer det senare alternativet trots att Skånetrafiken pratar varmast för det första.
– 20 till 30 resenärer åker med varje buss, jag förstår inte hur det skulle kunna bli bättre om bilar kör dem i stället för bussar, säger Lars Ahlkvist (M), kommunalråd i Hörby.

Skånetrafiken menar att att lösningen är svår att motivera i längden eftersom den innebär stora kostnader för skattebetalarna.
Lars Ahlkvist ser investeringen som ett sätt att visa för Skånetrafiken att linjen behövs.
Även i Eslöv är man nöjd med beslutet. Att Skånetrafiken tänkt dra in sträckan från Löberöd till Östraby hade ingen ansvarig på kommunen fått någon förhandsinformation om, hävdar Cecilia Lind (S), kommunalråd i Eslöv.
– Det kom som en blixt från klar himmel när vi fick tidtabellen. Vi har jobbat intensivt för att få till det här. Vi har förstått att ett antal gymnasister skulle ha drabbats annars, säger hon.

Avtalet innebär att trafiken fortsätter i stort sett som vanligt. Enda skillnaden blir att morgonturen från Östraby från och med måndag går sju minuter tidigare än vad den gör i dag, 6.50 i stället för 6.57.
De båda turerna tillbaka från Eslöv går 14.35 och 16.35.
Priset för att ha kvar trafiken blir 850 000 kronor per år. Hur kostnaden ska delas mellan Skånetrafiken och kommunerna är inte klart.
– Vi delar kostnaderna på något sätt, antingen räknar vi ut restid eller antal resenärer per kommun och delar utifrån det eller så delar vi på priset rakt av, säger Lars Ahlkvist.
– Vi hade gärna sett att Skånetrafiken hade stått för kostnaden. Ambitionen är nu att få Skånetrafiken att fortsätta driva denna linje. Det är viktigt med kollektivtrafik i den här delen av Skåne.
Avtalet gäller i ett år. Hur det blir sedan ska kommunerna och Skånetrafiken fortsätta diskutera med start i början av nästa år.


Tipsa Tipsa en vän
Kommentarer
Max 200 ord. Debattregler
blog comments powered by Disqus
FLER NYHETER PÅ
Magnus Tell omringad av sina barn Henry och Hillevi och frun Nina. Allting började med att sonen Henry vann kampen mot cancern. Magnus Tell ville ge något tillbaka för allt stöd och all hjälp de fått under den svåra tiden.  

120 mil i sadeln för livet

Samlade in pengar till Barncancerfonden efter sonens svåra sjukdom.

Brottsmisstänkt på Miljöpartiets lista

Bongart får stå kvar på valsedeln trots att han är åtalad för grova skattebrott.
Sparpaket

Ordern: Halvera försörjningsstödet

Kommunledningen styr upp i socialnämnden.
Pedalens Pågar, med Janne ”Knuda” i spetsen, stortrivdes på byafesten.

Fullt ös i Önneköp
på årliga byafesten

Byborna gick man ur huse för att vara med.
Lantbrukaren hade nästan 200 djur på sin gård. Nu åtalas han för otillåten miljöverksamhet och miljöbrott. OBS! Djuren på bilden har inget samband med artikeln.  

Bonde kan få 100 000 kronor i företagsbot

En lantbrukare utanför Hörby har åtalats vid tingsrätten i Lund för otillåten miljöverksamhet och miljöbrott.
18 års detektivarbete om Äspingebygdens historia är över. Nu är boken om Äspinge klar, fr v: Gert Hägg, Nils-Erik Persson, Yvonne Åkesson, Börje Olsson, Elsa Diebig, Marianne Olsson och Margot Hägg.  

Ger ut bok om
Äspinge hembygd

Eldsjälar klara med arbetet om Äspinge socken förr och nu.
Annons
Politiska bloggar
Läsarbilder från Cellnews:
E-TIDNING
Skånskan.se använder cookies, läs mer här.
Bloggar
Vad är det på tv just nu?
TV-Guide Missa inte vår kompletta tv-guide!
Läs våra bilagor