Busslinje 436 räddas - men priset blir högt

Av Henrik Lindahl 8 DECEMBER 2010 17.50

Folkets protester hjälpte. Buss 436 kommer fortsätta köra som vanligt, åtminstone ett år till.
Men priset blir dyrt, fyra gånger så mycket som om resorna hade ersatts med närtrafiken.

Skånetrafiken presenterade två förslag till kommunerna. Att närtrafiken ersätter den berörda sträckan så att taxibilar hämtar resenärer eller att busstrafiken fortsätter som den gör i dag.
Kommunerna väljer det senare alternativet trots att Skånetrafiken pratar varmast för det första.
– 20 till 30 resenärer åker med varje buss, jag förstår inte hur det skulle kunna bli bättre om bilar kör dem i stället för bussar, säger Lars Ahlkvist (M), kommunalråd i Hörby.

Skånetrafiken menar att att lösningen är svår att motivera i längden eftersom den innebär stora kostnader för skattebetalarna.
Lars Ahlkvist ser investeringen som ett sätt att visa för Skånetrafiken att linjen behövs.
Även i Eslöv är man nöjd med beslutet. Att Skånetrafiken tänkt dra in sträckan från Löberöd till Östraby hade ingen ansvarig på kommunen fått någon förhandsinformation om, hävdar Cecilia Lind (S), kommunalråd i Eslöv.
– Det kom som en blixt från klar himmel när vi fick tidtabellen. Vi har jobbat intensivt för att få till det här. Vi har förstått att ett antal gymnasister skulle ha drabbats annars, säger hon.

Avtalet innebär att trafiken fortsätter i stort sett som vanligt. Enda skillnaden blir att morgonturen från Östraby från och med måndag går sju minuter tidigare än vad den gör i dag, 6.50 i stället för 6.57.
De båda turerna tillbaka från Eslöv går 14.35 och 16.35.
Priset för att ha kvar trafiken blir 850 000 kronor per år. Hur kostnaden ska delas mellan Skånetrafiken och kommunerna är inte klart.
– Vi delar kostnaderna på något sätt, antingen räknar vi ut restid eller antal resenärer per kommun och delar utifrån det eller så delar vi på priset rakt av, säger Lars Ahlkvist.
– Vi hade gärna sett att Skånetrafiken hade stått för kostnaden. Ambitionen är nu att få Skånetrafiken att fortsätta driva denna linje. Det är viktigt med kollektivtrafik i den här delen av Skåne.
Avtalet gäller i ett år. Hur det blir sedan ska kommunerna och Skånetrafiken fortsätta diskutera med start i början av nästa år.


Tipsa Tipsa en vän
Kommentarer
Max 200 ord. Debattregler
blog comments powered by Disqus
FLER NYHETER PÅ
Valet - Mellanskåne
Bild från Moderaternas valvaka. Partiet backar kraftigt och det är oklart om M får något inflytande framöver i Hörby. Till vänster Lars Ahlkvist som romersk legionär.

(M) tappade hälften av rösterna i Hörby

M tappade mest i landet. M-kommunalrådet röstade på Miljöpartiet.
Valet - Hörby

Besvärligt att sy ihop en ny majoritet

Partierna i Hörby vaknade på måndagen till en ny politisk verklighet där kartan hade ritats om rejält under natten.
Valet mellanskåne

Moderaterna valets stora förlorare i Eslöv

Väljarna tycks straffa den oheliga alliansen.
Stoffe Nilsson med kartläsare Jesper johansson firade den sjätte raka segern i TV-Svängen med köttbullar och mos.

Sjätte raka
för Stoffe

Hässleholms MK-föraren stod i särklass i TV-Svängen.
Nya torg invigs i Hörby av kommunalrådet Lars Ahlkvist (M) och tekniska nämndens ordförande Pelle Skerup (M).

”Kaoset kan leda
till att färre röstar”

Fyra år av intriger och maktspel i kommunhuset kan ha fått Hörbyborna att tappa tålamodet, befarar statsvetare.
Lars Ahlkvist har sitt kontor på tredje våningen. Utanför sitter de flesta medarbetare i ett öppet kontorslandskap.

(M)-ledaren som har
fått nog av sitt parti

Han är Moderaternas ledare i Hörby. Men han tänker inte rösta på det egna partiet i kommunalvalet.
Knibergs Guld & Ur, som även har butik i Eslöv, har gått i konkurs.

Konkursvåg sveper
över centrum

Oro över en negativ utveckling.
Annons
Politiska bloggar
Läsarbilder från Cellnews:
E-TIDNING
Skånskan.se använder cookies, läs mer här.
Bloggar
Vad är det på tv just nu?
TV-Guide Missa inte vår kompletta tv-guide!
Läs våra bilagor