Busslinje 436 räddas - men priset blir högt

Av Henrik Lindahl 8 DECEMBER 2010 17.50

Folkets protester hjälpte. Buss 436 kommer fortsätta köra som vanligt, åtminstone ett år till.
Men priset blir dyrt, fyra gånger så mycket som om resorna hade ersatts med närtrafiken.

Skånetrafiken presenterade två förslag till kommunerna. Att närtrafiken ersätter den berörda sträckan så att taxibilar hämtar resenärer eller att busstrafiken fortsätter som den gör i dag.
Kommunerna väljer det senare alternativet trots att Skånetrafiken pratar varmast för det första.
– 20 till 30 resenärer åker med varje buss, jag förstår inte hur det skulle kunna bli bättre om bilar kör dem i stället för bussar, säger Lars Ahlkvist (M), kommunalråd i Hörby.

Skånetrafiken menar att att lösningen är svår att motivera i längden eftersom den innebär stora kostnader för skattebetalarna.
Lars Ahlkvist ser investeringen som ett sätt att visa för Skånetrafiken att linjen behövs.
Även i Eslöv är man nöjd med beslutet. Att Skånetrafiken tänkt dra in sträckan från Löberöd till Östraby hade ingen ansvarig på kommunen fått någon förhandsinformation om, hävdar Cecilia Lind (S), kommunalråd i Eslöv.
– Det kom som en blixt från klar himmel när vi fick tidtabellen. Vi har jobbat intensivt för att få till det här. Vi har förstått att ett antal gymnasister skulle ha drabbats annars, säger hon.

Avtalet innebär att trafiken fortsätter i stort sett som vanligt. Enda skillnaden blir att morgonturen från Östraby från och med måndag går sju minuter tidigare än vad den gör i dag, 6.50 i stället för 6.57.
De båda turerna tillbaka från Eslöv går 14.35 och 16.35.
Priset för att ha kvar trafiken blir 850 000 kronor per år. Hur kostnaden ska delas mellan Skånetrafiken och kommunerna är inte klart.
– Vi delar kostnaderna på något sätt, antingen räknar vi ut restid eller antal resenärer per kommun och delar utifrån det eller så delar vi på priset rakt av, säger Lars Ahlkvist.
– Vi hade gärna sett att Skånetrafiken hade stått för kostnaden. Ambitionen är nu att få Skånetrafiken att fortsätta driva denna linje. Det är viktigt med kollektivtrafik i den här delen av Skåne.
Avtalet gäller i ett år. Hur det blir sedan ska kommunerna och Skånetrafiken fortsätta diskutera med start i början av nästa år.


Tipsa Tipsa en vän
Kommentarer
Max 200 ord. Debattregler
blog comments powered by Disqus
FLER NYHETER PÅ

De vill ha prao tillbaka

”Det känns inte som om Hörby prioriterar skolan.”
Vindkraftsplanerna i Ulatofta och Sallerup rör upp känslorna hos ortsborna, fr v: Christina Liljegren, Ronnie Liljegren, Marianne Grahn, Magnus Haraldson, Göran Grahn, Frida Haraldson, Christer Falk och Christer Rosenlöf.  

De vill rädda sitt paradis

I åratal har ortsborna kämpat för att stoppa vindkraftverken i Sallerup och Ulatofta.Nu vässar de argumenten på nytt för att rädda sitt paradis.
Satsning
Efter sommaren påbörjas utbyggnaden i Hörby. Osbyholm får fibernät.

Målet: 25 procent ska ha fiber nästa år

Efter sommaren påbörjas utbyggnaden i Hörby
Två dementa försvann från Hagadal i Osbyholm inom loppet av en vecka. Händelserna är Lex Sarah-anmälda.  

Dement man på vift
- nära bli överkörd

Mannen började vandra i riktning mot E22.
Mats Andersson och sonen Simon, som var kartläsare, vann rallypremiären 2015 i Skåne, Express-Specialen i Hörby.

Mats visade vem
som regerar

Asfaltskungen från Eslöv tog en överlägsen seger i SMK Hörbys Express-Specialen.
E-TIDNING
Skånskan.se använder cookies, läs mer här.
Bloggar
Läsarbilder från Cellnews:
Läs våra bilagor