Busslinje 436 räddas - men priset blir högt

Av Henrik Lindahl 8 DECEMBER 2010 17.50

Folkets protester hjälpte. Buss 436 kommer fortsätta köra som vanligt, åtminstone ett år till.
Men priset blir dyrt, fyra gånger så mycket som om resorna hade ersatts med närtrafiken.

Skånetrafiken presenterade två förslag till kommunerna. Att närtrafiken ersätter den berörda sträckan så att taxibilar hämtar resenärer eller att busstrafiken fortsätter som den gör i dag.
Kommunerna väljer det senare alternativet trots att Skånetrafiken pratar varmast för det första.
– 20 till 30 resenärer åker med varje buss, jag förstår inte hur det skulle kunna bli bättre om bilar kör dem i stället för bussar, säger Lars Ahlkvist (M), kommunalråd i Hörby.

Skånetrafiken menar att att lösningen är svår att motivera i längden eftersom den innebär stora kostnader för skattebetalarna.
Lars Ahlkvist ser investeringen som ett sätt att visa för Skånetrafiken att linjen behövs.
Även i Eslöv är man nöjd med beslutet. Att Skånetrafiken tänkt dra in sträckan från Löberöd till Östraby hade ingen ansvarig på kommunen fått någon förhandsinformation om, hävdar Cecilia Lind (S), kommunalråd i Eslöv.
– Det kom som en blixt från klar himmel när vi fick tidtabellen. Vi har jobbat intensivt för att få till det här. Vi har förstått att ett antal gymnasister skulle ha drabbats annars, säger hon.

Avtalet innebär att trafiken fortsätter i stort sett som vanligt. Enda skillnaden blir att morgonturen från Östraby från och med måndag går sju minuter tidigare än vad den gör i dag, 6.50 i stället för 6.57.
De båda turerna tillbaka från Eslöv går 14.35 och 16.35.
Priset för att ha kvar trafiken blir 850 000 kronor per år. Hur kostnaden ska delas mellan Skånetrafiken och kommunerna är inte klart.
– Vi delar kostnaderna på något sätt, antingen räknar vi ut restid eller antal resenärer per kommun och delar utifrån det eller så delar vi på priset rakt av, säger Lars Ahlkvist.
– Vi hade gärna sett att Skånetrafiken hade stått för kostnaden. Ambitionen är nu att få Skånetrafiken att fortsätta driva denna linje. Det är viktigt med kollektivtrafik i den här delen av Skåne.
Avtalet gäller i ett år. Hur det blir sedan ska kommunerna och Skånetrafiken fortsätta diskutera med start i början av nästa år.


Tipsa Tipsa en vän
Kommentarer
Max 200 ord. Debattregler
blog comments powered by Disqus
FLER NYHETER PÅ
Hagadals äldreboende i Osbyholm ska fortsätta drivas av kommunen. Arkivbild

Nej till privatisering
av Hagadal i Osbyholm

S vann voteringen – fick stöd av SD och SPI
Det var fullsatt på åhörarplats i Hörbysalen när nya fullmäktige sammanstrålade för första gången. Louise Hedlund, som precis har hoppat av från KD och gått med i Sverigedemokraterna, kopplade av med lite stickning.  

Nya styret i Hörby klarade första testet

Veteran tar över ordförandeklubban
Deltagarna på Träffpunkten protesterar mot komunens sparplaner. Alf Åkesson, Peter Molnar, Anne-Marie Ohlin, Ulrika Moberg, Doris Blank, Christina Jiewertz och Rolf Trana vill att Ulrika Walter ska få vara kvar på heltid.  

”Sparar på de svaga”

Psykiskt funktionshindrade förlorare när PO-tjänst halveras.
Rånarna kom över 5 000-6 000 kronor i kontanter när de slog till mot Ica Nära i Ludvigsborg. Trots ett stort polisuppbåd är rånarna fortfarande på fri fot.  

”Det kändes mest overkligt”

Icahandlaren Bo Bertilsson berättar om dramat i affären.
Det bloggande kommunalrådet är tillbaka. Lars Ahlkvist har börjat blogga igen.  

Till attacker på sin blogg

Hörbys omstridda kommunalråd har börjat blogga igen efter två års tystnad.
Läsarbilder från Cellnews:
E-TIDNING
Skånskan.se använder cookies, läs mer här.
Bloggar
Vad är det på tv just nu?
TV-Guide Missa inte vår kompletta tv-guide!
Läs våra bilagor