Nya hastigheten på motorvägen: 50

6 MARS 2013 17.52 (UPPDATERAD 19.39)

Från 110 till 90 till 70. Nu får trafikanterna endast köra i 50 kilometer i timmen på en del av motorvägen vid Hörby norra.

Det är vid två broar som hastigheten är nedsatt. Sträckan rör sig inte mer om än ett hundratal meter, men farten trappas ned av 90- och 70-skyltar under ytterligare några hundra meter. Orsaken till fartreduceringen är att det har uppstått gupp i vägen som gör att bilarna hoppar till.
- Vi sänkte till 50 i fredags. Det gjorde vi för att det skulle vara säkert att köra på vägen, säger Sofia Bremer, som är projektledare för sträckan.

Trafikverkets arbetshypotes är att skadorna har uppkommit av tjälen i marken. Tjäle är ett fenomen som uppstår när vattnet i marken fryser.
När den hårda marken sedan rör på sig, och broarna är stilla, har upphöjningar uppstått.

Sträckan Hörby Norra till Linderöd invigdes i december och det är ytterst ovanligt att nybyggda vägar drabbas av tjälskador. Trafikverket har i nuläget ingen förklaring till hur skadorna kan ha uppkommit. Strabag, företaget som har totalentreprenad för uppförandet av vägen, har startat en utredning.

Detta är inte första gången som den nya sträckan drabbas av problem. Redan i slutet av december, några veckor efter invigningen, upptäcktes ojämnheter i toppbeläggningen. Trafikanterna har märkt detta genom skakiga bilfärder.

Strabag kan bekräfta att vägen har drabbats av stora bekymmer.
- Ja, det är ett elände, vi ställer oss lika frågande som Trafikverket säger Patrick Marelius, vd för Strabag Sverige.
- Ojämnheterna har vi rätt bra koll på. De kommer vi åtgärda till sommaren. Det är lite värre med det här senare problemet som vi tror orsakats av en tjällyftning.

När är ni klara med utredningen?
- Om en vecka eller två.

Hur mycket är ni beredda att slå av på priset för att vägen har dessa brister?
- Jag förhandlar med Trafikverket, inte med tidningarna.

Flera problem med nya E 22

Den 16 november kunde trafikanterna återigen köra 110 kilometer i timmen på de nya motorvägsdelarna av E22 i Skåne. Men snart visade det sig att asfaltsbeläggningen inte levde upp till Trafikverkets krav.

Nu måste vägen läggas om av entreprenören Strabag. Företaget har använt sig av en ny teknik som innebär att mycket av det befintliga materialet i marken används. Strabag fick en bonus för att ha blivit klar i förtid.

Trafikverket har också skyltat fel på sträckan. Till exempel förlorade byn Satserup sin skylt från E22. Trafikverket erkände sitt misstag och satte upp rätt skyltar.

RELATERADE ARTIKLAR
Tipsa Tipsa en vän
Kommentarer
Max 200 ord. Debattregler
blog comments powered by Disqus
FLER NYHETER PÅ
Det var fullsatt på åhörarplats i Hörbysalen när nya fullmäktige sammanstrålade för första gången. Louise Hedlund, som precis har hoppat av från KD och gått med i Sverigedemokraterna, kopplade av med lite stickning.  

Nya styret i Hörby klarade första testet

Veteran tar över ordförandeklubban
Deltagarna på Träffpunkten protesterar mot komunens sparplaner. Alf Åkesson, Peter Molnar, Anne-Marie Ohlin, Ulrika Moberg, Doris Blank, Christina Jiewertz och Rolf Trana vill att Ulrika Walter ska få vara kvar på heltid.  

”Sparar på de svaga”

Psykiskt funktionshindrade förlorare när PO-tjänst halveras.
Rånarna kom över 5 000-6 000 kronor i kontanter när de slog till mot Ica Nära i Ludvigsborg. Trots ett stort polisuppbåd är rånarna fortfarande på fri fot.  

”Det kändes mest overkligt”

Icahandlaren Bo Bertilsson berättar om dramat i affären.
Det bloggande kommunalrådet är tillbaka. Lars Ahlkvist har börjat blogga igen.  

Till attacker på sin blogg

Hörbys omstridda kommunalråd har börjat blogga igen efter två års tystnad.
Läsarbilder från Cellnews:
E-TIDNING
Skånskan.se använder cookies, läs mer här.
Bloggar
Vad är det på tv just nu?
TV-Guide Missa inte vår kompletta tv-guide!
Läs våra bilagor