Nya hastigheten på motorvägen: 50

6 MARS 2013 17.52 (UPPDATERAD 19.39)

Från 110 till 90 till 70. Nu får trafikanterna endast köra i 50 kilometer i timmen på en del av motorvägen vid Hörby norra.

Det är vid två broar som hastigheten är nedsatt. Sträckan rör sig inte mer om än ett hundratal meter, men farten trappas ned av 90- och 70-skyltar under ytterligare några hundra meter. Orsaken till fartreduceringen är att det har uppstått gupp i vägen som gör att bilarna hoppar till.
- Vi sänkte till 50 i fredags. Det gjorde vi för att det skulle vara säkert att köra på vägen, säger Sofia Bremer, som är projektledare för sträckan.

Trafikverkets arbetshypotes är att skadorna har uppkommit av tjälen i marken. Tjäle är ett fenomen som uppstår när vattnet i marken fryser.
När den hårda marken sedan rör på sig, och broarna är stilla, har upphöjningar uppstått.

Sträckan Hörby Norra till Linderöd invigdes i december och det är ytterst ovanligt att nybyggda vägar drabbas av tjälskador. Trafikverket har i nuläget ingen förklaring till hur skadorna kan ha uppkommit. Strabag, företaget som har totalentreprenad för uppförandet av vägen, har startat en utredning.

Detta är inte första gången som den nya sträckan drabbas av problem. Redan i slutet av december, några veckor efter invigningen, upptäcktes ojämnheter i toppbeläggningen. Trafikanterna har märkt detta genom skakiga bilfärder.

Strabag kan bekräfta att vägen har drabbats av stora bekymmer.
- Ja, det är ett elände, vi ställer oss lika frågande som Trafikverket säger Patrick Marelius, vd för Strabag Sverige.
- Ojämnheterna har vi rätt bra koll på. De kommer vi åtgärda till sommaren. Det är lite värre med det här senare problemet som vi tror orsakats av en tjällyftning.

När är ni klara med utredningen?
- Om en vecka eller två.

Hur mycket är ni beredda att slå av på priset för att vägen har dessa brister?
- Jag förhandlar med Trafikverket, inte med tidningarna.

Flera problem med nya E 22

Den 16 november kunde trafikanterna återigen köra 110 kilometer i timmen på de nya motorvägsdelarna av E22 i Skåne. Men snart visade det sig att asfaltsbeläggningen inte levde upp till Trafikverkets krav.

Nu måste vägen läggas om av entreprenören Strabag. Företaget har använt sig av en ny teknik som innebär att mycket av det befintliga materialet i marken används. Strabag fick en bonus för att ha blivit klar i förtid.

Trafikverket har också skyltat fel på sträckan. Till exempel förlorade byn Satserup sin skylt från E22. Trafikverket erkände sitt misstag och satte upp rätt skyltar.

RELATERADE ARTIKLAR
Tipsa Tipsa en vän
Kommentarer
Max 200 ord. Debattregler
blog comments powered by Disqus
FLER NYHETER PÅ

De vill ha prao tillbaka

”Det känns inte som om Hörby prioriterar skolan.”
Vindkraftsplanerna i Ulatofta och Sallerup rör upp känslorna hos ortsborna, fr v: Christina Liljegren, Ronnie Liljegren, Marianne Grahn, Magnus Haraldson, Göran Grahn, Frida Haraldson, Christer Falk och Christer Rosenlöf.  

De vill rädda sitt paradis

I åratal har ortsborna kämpat för att stoppa vindkraftverken i Sallerup och Ulatofta.Nu vässar de argumenten på nytt för att rädda sitt paradis.
Satsning
Efter sommaren påbörjas utbyggnaden i Hörby. Osbyholm får fibernät.

Målet: 25 procent ska ha fiber nästa år

Efter sommaren påbörjas utbyggnaden i Hörby
Två dementa försvann från Hagadal i Osbyholm inom loppet av en vecka. Händelserna är Lex Sarah-anmälda.  

Dement man på vift
- nära bli överkörd

Mannen började vandra i riktning mot E22.
Mats Andersson och sonen Simon, som var kartläsare, vann rallypremiären 2015 i Skåne, Express-Specialen i Hörby.

Mats visade vem
som regerar

Asfaltskungen från Eslöv tog en överlägsen seger i SMK Hörbys Express-Specialen.
E-TIDNING
Skånskan.se använder cookies, läs mer här.
Bloggar
Läsarbilder från Cellnews:
Läs våra bilagor