Nya hastigheten på motorvägen: 50

6 MARS 2013 17.52 (UPPDATERAD 19.39)

Från 110 till 90 till 70. Nu får trafikanterna endast köra i 50 kilometer i timmen på en del av motorvägen vid Hörby norra.

Det är vid två broar som hastigheten är nedsatt. Sträckan rör sig inte mer om än ett hundratal meter, men farten trappas ned av 90- och 70-skyltar under ytterligare några hundra meter. Orsaken till fartreduceringen är att det har uppstått gupp i vägen som gör att bilarna hoppar till.
- Vi sänkte till 50 i fredags. Det gjorde vi för att det skulle vara säkert att köra på vägen, säger Sofia Bremer, som är projektledare för sträckan.

Trafikverkets arbetshypotes är att skadorna har uppkommit av tjälen i marken. Tjäle är ett fenomen som uppstår när vattnet i marken fryser.
När den hårda marken sedan rör på sig, och broarna är stilla, har upphöjningar uppstått.

Sträckan Hörby Norra till Linderöd invigdes i december och det är ytterst ovanligt att nybyggda vägar drabbas av tjälskador. Trafikverket har i nuläget ingen förklaring till hur skadorna kan ha uppkommit. Strabag, företaget som har totalentreprenad för uppförandet av vägen, har startat en utredning.

Detta är inte första gången som den nya sträckan drabbas av problem. Redan i slutet av december, några veckor efter invigningen, upptäcktes ojämnheter i toppbeläggningen. Trafikanterna har märkt detta genom skakiga bilfärder.

Strabag kan bekräfta att vägen har drabbats av stora bekymmer.
- Ja, det är ett elände, vi ställer oss lika frågande som Trafikverket säger Patrick Marelius, vd för Strabag Sverige.
- Ojämnheterna har vi rätt bra koll på. De kommer vi åtgärda till sommaren. Det är lite värre med det här senare problemet som vi tror orsakats av en tjällyftning.

När är ni klara med utredningen?
- Om en vecka eller två.

Hur mycket är ni beredda att slå av på priset för att vägen har dessa brister?
- Jag förhandlar med Trafikverket, inte med tidningarna.

Flera problem med nya E 22

Den 16 november kunde trafikanterna återigen köra 110 kilometer i timmen på de nya motorvägsdelarna av E22 i Skåne. Men snart visade det sig att asfaltsbeläggningen inte levde upp till Trafikverkets krav.

Nu måste vägen läggas om av entreprenören Strabag. Företaget har använt sig av en ny teknik som innebär att mycket av det befintliga materialet i marken används. Strabag fick en bonus för att ha blivit klar i förtid.

Trafikverket har också skyltat fel på sträckan. Till exempel förlorade byn Satserup sin skylt från E22. Trafikverket erkände sitt misstag och satte upp rätt skyltar.

RELATERADE ARTIKLAR
Tipsa Tipsa en vän
Kommentarer
Max 200 ord. Debattregler
blog comments powered by Disqus
FLER NYHETER PÅ
Pia-Lena Ohlsson har IVO-anmält socialförvaltningen i Hörby flera gånger. Hon tycker att förvaltningen nonchalerar hennes synpunkter.  

Anhörig: Klagomålen leder inte till något

Under ett par års tid har Hörbybon Pia-Lena Ohlsson vänt sig till socialförvaltningen med klagomål som gäller pappans äldreboende.
Stadion ska rivas, partierna är överens om den blir för dyr att behålla och måste bort. Andra idrotts- och fritidsanläggningar ska byggas där den stått, men också bostäder. Hur många och var är en fråga där partierna inte riktigt är överens, i alla fall inte just nu.  

Planerar bostäder
på stadionområdet

Som mest kan 1 400 lägenheter byggas på området.
Området runt gamla Lantmännen måste utnyttjas på bästa sätt och därför bör brandstationen och ge plats för både handel, industri och byggnation. Räddningstjänstens verksamhet kan flyttas ut till Figals gamla lokaler, säger Thomas Nilsson.  

Vill riva brandstationen och ge plats för bostäder

Idéerna och förslagen hur gamla Lantmännentomten ska nyttjas i framtiden engagerar Svalövsborna.
E-TIDNING
Skånskan.se använder cookies, läs mer här.
Bloggar
Läsarbilder från Cellnews:
Läs våra bilagor