Naturens ljud till tidlös dans

Av Jan A Johansson 13 MARS 07.08

Tidlösheten är påfallande när koreografen Örjan Andersson i sin dansproduktion The Name of the next Song hämtat inspiration från den franske barockkonstnären George de la Tours kontrastrika ljusdunkelmåleri.
Liksom i målningarna exponeras människor i upplysta sektorer, omgivna av mörker. De kommer fram i ljuset ur skuggan och försvinner åter in i mörkret. Man vill gärna se det som tidens skuggor och ljus.

Örjan Andersson, bördig från Eslöv, är dubbelt aktuell på våra breddgrader just nu. I april har hans nya turnéföreställning för Skånes Dansteater, SVART:BLÅ, premiär och i tisdags gästspelade The Name of the next Song på Dansstationen i Malmö, ursprungligen skapad för premiär på Aarhus Teater 2012.
Andersson är ingen företrädare för programdans eller dansteater. Hans skapelser står konstmusiken och den ”rena” konsten närmare. Det hindrar inte att hans produktioner ger spännande associationer och anknytningar. Dansen som rörelse är hans styrka, hans koreografier är nästan alltid självklara i sin uppfinningsrikedom och variation, en paradox som hänger samman med att rörelsemönstren är flöden som utgår från kroppens naturliga förutsättningar.
I den här föreställningen korsbefruktar Andersson ljusdunkelmåleriet från barocken med livemusik av kompositören och musikern BJNilsen. Denne utgår från autentiska ljud från naturen, men det är ingen seren rofylldhet som vi möter här.

Det är snarare som att lägga en mikrofon i ängsgräset och dra på högsta volym. Där är ett liv och ett kiv, brummande och surrande, som kondenseras, utvecklas och korsas med melodislingor.
Musiken tar stor plats i den här föreställningen och det accentueras genom att BJNilsen själv tar plats på scenen.
Tiden blir ett flöde, som bemäktigar individen och i den verkliga naturen är tidens gång långsam, med människans mått mätt. I den syntetiska musiken spåras också en molande oro och längtan.
De fyra dansarna – tre män och en kvinna – uppträder först i längre solopartier som solitärer för att efterhand interagera i varierade duetter. De är iförda kläder i rustika material, mitt emellan natur och civilisation. Det är i den skärningspunkten vi befinner oss, på samma sätt som koreografin gestaltar individens drift till egen bekräftelse i motsats till det evigt pulserande kretsloppets anonymitet. Deras rörelser utvecklar energi och dynamik under den utmätta tiden i rampljuset.
I avslutningen, när ljuset slocknat, hör vi ur högtalarna plötsligt brottstycken från den brittiska väderleksrapporten. En ironisk grimas, kanske, naturen tryggt civiliserad i form av abstrakta observationer.


 

The Name of the next Song
Scen: Dansstationen,
Palladium, Malmö
Koreografi: Örjan Andersson
Musik: BJNilsen
Ljus och scenografi: Udo Haberland
Kostym: Nina Sandström
Dansare: Dan Johansson, Asher Lev, Shi Pratt, Paul Lee

Tipsa Tipsa en vän
Kommentarer
Max 200 ord. Debattregler
blog comments powered by Disqus
FLER NYHETER PÅ
I filmatiseringen av Susanna Alakoskis roman ”Svinalängorna” är stämningen spänd under julen. Leena (Outi Mäenpää) grälar med sin man. Barnen (Tehilla och Junior Blad) blir vittnen.  

Julen ofta ett trauma i kulturens värld

Aldrig är eländet eländigare än på julen. Våra drömmar om gemenskap, lycka och julefrid förstärker dramatiken både i romaner och på teaterscenen.
Adrian Bellan och Alexios Björklund i Reason to Regret är stolta över sitt debutalbum Cancer, som släpps i dagarna. – Vi är riktigt nöjda med hur det låter och sjukt taggade på hur det ska tas emot, säger Alexios Björklund.  

De gör metal med ett budskap

Efter ett par år av sökande har metal-hardcorebandet Reason to Regret funnit sin form och presenterar nu sitt första album, Cancer.
SEKLET-KULTUR-30 I slutet av januari 1936 har den amerikanska filmen "Top Hat" med Fred Astaire och Ginger Rogers premiär på China i Stockholm. Filmen är den 37-årige Fred Astaires största framgång. Foto: SCANPIX SWEDEN Kod: SCANPIX SWEDEN Kod: 190/9909 COPYRIGHT SCANPIX SWEDEN

Filmklassiker blir nästa stora musikal

Top Hat är filmen från 1935 med Fred Astaire och Ginger Rogers, men det är också musikalen från 2011. Nästa höst får den Nordenpremiär på Malmö Opera. För regin står Sissela Kyla och Roine Söderlundh.
20.00 Se The Mad Hatter live
Tommy Franzén som psykoterapeuten Ernest försöker hjälpa de andra medverkande att bli normala i The Mad Hatter’s Tea Party. Men det blir tvärtom.  

Skåning gör succé på Royal Opera House

”What a star!” skrev Daily Telegraph om dansaren från Löddeköpinge.
Dagens nöjessnackisar
Nöjesbloggar
Läs våra bilagor