Naturens ljud till tidlös dans

Av Jan A Johansson 13 MARS 07.08

Tidlösheten är påfallande när koreografen Örjan Andersson i sin dansproduktion The Name of the next Song hämtat inspiration från den franske barockkonstnären George de la Tours kontrastrika ljusdunkelmåleri.
Liksom i målningarna exponeras människor i upplysta sektorer, omgivna av mörker. De kommer fram i ljuset ur skuggan och försvinner åter in i mörkret. Man vill gärna se det som tidens skuggor och ljus.

Örjan Andersson, bördig från Eslöv, är dubbelt aktuell på våra breddgrader just nu. I april har hans nya turnéföreställning för Skånes Dansteater, SVART:BLÅ, premiär och i tisdags gästspelade The Name of the next Song på Dansstationen i Malmö, ursprungligen skapad för premiär på Aarhus Teater 2012.
Andersson är ingen företrädare för programdans eller dansteater. Hans skapelser står konstmusiken och den ”rena” konsten närmare. Det hindrar inte att hans produktioner ger spännande associationer och anknytningar. Dansen som rörelse är hans styrka, hans koreografier är nästan alltid självklara i sin uppfinningsrikedom och variation, en paradox som hänger samman med att rörelsemönstren är flöden som utgår från kroppens naturliga förutsättningar.
I den här föreställningen korsbefruktar Andersson ljusdunkelmåleriet från barocken med livemusik av kompositören och musikern BJNilsen. Denne utgår från autentiska ljud från naturen, men det är ingen seren rofylldhet som vi möter här.

Det är snarare som att lägga en mikrofon i ängsgräset och dra på högsta volym. Där är ett liv och ett kiv, brummande och surrande, som kondenseras, utvecklas och korsas med melodislingor.
Musiken tar stor plats i den här föreställningen och det accentueras genom att BJNilsen själv tar plats på scenen.
Tiden blir ett flöde, som bemäktigar individen och i den verkliga naturen är tidens gång långsam, med människans mått mätt. I den syntetiska musiken spåras också en molande oro och längtan.
De fyra dansarna – tre män och en kvinna – uppträder först i längre solopartier som solitärer för att efterhand interagera i varierade duetter. De är iförda kläder i rustika material, mitt emellan natur och civilisation. Det är i den skärningspunkten vi befinner oss, på samma sätt som koreografin gestaltar individens drift till egen bekräftelse i motsats till det evigt pulserande kretsloppets anonymitet. Deras rörelser utvecklar energi och dynamik under den utmätta tiden i rampljuset.
I avslutningen, när ljuset slocknat, hör vi ur högtalarna plötsligt brottstycken från den brittiska väderleksrapporten. En ironisk grimas, kanske, naturen tryggt civiliserad i form av abstrakta observationer.


 

The Name of the next Song
Scen: Dansstationen,
Palladium, Malmö
Koreografi: Örjan Andersson
Musik: BJNilsen
Ljus och scenografi: Udo Haberland
Kostym: Nina Sandström
Dansare: Dan Johansson, Asher Lev, Shi Pratt, Paul Lee

Tipsa Tipsa en vän
Kommentarer
Max 200 ord. Debattregler
blog comments powered by Disqus
FLER NYHETER PÅ
Guldbaggegalan
Göran Hugo Olsson tilldelades Guldbaggen för Bästa dokumentärfilm med filmen Om våld under Guldbaggegalan på Cirkus i Stockholm på måndagen. Foto: Marcus Ericsson / TT

Tredje Guldbaggen för filmare från Lund

På måndagskvällen fick Lundafödda dokumentärfilmaren Göran Hugo Olsson en Guldbagge för bästa dokumentär för sin film Om våld.
Den världsberömde irländske dansaren från Chicago, Michael Flatley, kommer till Malmö i mars med sin nya show och dansar själv i kvällsföreställningen. Pressbild

Danslegenden på avskedsturné

Danslegenden Michael Flatley kommer till Malmö i mars med sin föreställning Lord of the Dance - Dangerous Games. Här berättar han om nya showen, hur han håller sig i form och varför han började dansa.
Guldbaggegalan
Ruben Östlund och hans film Turist kammade hem hela sex guldbaggar under måndagskvällen.  

Turist tog storslam

Skåne fick även sin del av Guldbaggar, både Göran Hugo Olsson från Lund och före detta Malmöbon Saga Becker fick pris.
EU-migranter deltar i en konstutställning som just nu pågår på Konsthallen i Malmö. – Vi kunde inte prata med varandra, men vi log mot varandra och fick ett möte ändå, säger Johanna Rosenqvist bredvid Lacatus Luca Ion.  

Fattigdom väcker tankar på Konsthallen

Två tiggare från Rumänien sitter på golvet i ett rum i Konsthallens lokaler.
"Billy Elliot"
En scen ur Billy Elliot. Carl-Emil Lohmann som Billy och Julie Steincke som dansläraren Mrs Wilkinson framför sina balettflickor.  

Han dansar in i hjärtat

Billy Elliot är musikalen som har allt, skriver vår recensent efter premiären på Det Ny Teater i Köpenhamn.
Läs våra bilagor