Naturens ljud till tidlös dans

Av Jan A Johansson 13 MARS 07.08

Tidlösheten är påfallande när koreografen Örjan Andersson i sin dansproduktion The Name of the next Song hämtat inspiration från den franske barockkonstnären George de la Tours kontrastrika ljusdunkelmåleri.
Liksom i målningarna exponeras människor i upplysta sektorer, omgivna av mörker. De kommer fram i ljuset ur skuggan och försvinner åter in i mörkret. Man vill gärna se det som tidens skuggor och ljus.

Örjan Andersson, bördig från Eslöv, är dubbelt aktuell på våra breddgrader just nu. I april har hans nya turnéföreställning för Skånes Dansteater, SVART:BLÅ, premiär och i tisdags gästspelade The Name of the next Song på Dansstationen i Malmö, ursprungligen skapad för premiär på Aarhus Teater 2012.
Andersson är ingen företrädare för programdans eller dansteater. Hans skapelser står konstmusiken och den ”rena” konsten närmare. Det hindrar inte att hans produktioner ger spännande associationer och anknytningar. Dansen som rörelse är hans styrka, hans koreografier är nästan alltid självklara i sin uppfinningsrikedom och variation, en paradox som hänger samman med att rörelsemönstren är flöden som utgår från kroppens naturliga förutsättningar.
I den här föreställningen korsbefruktar Andersson ljusdunkelmåleriet från barocken med livemusik av kompositören och musikern BJNilsen. Denne utgår från autentiska ljud från naturen, men det är ingen seren rofylldhet som vi möter här.

Det är snarare som att lägga en mikrofon i ängsgräset och dra på högsta volym. Där är ett liv och ett kiv, brummande och surrande, som kondenseras, utvecklas och korsas med melodislingor.
Musiken tar stor plats i den här föreställningen och det accentueras genom att BJNilsen själv tar plats på scenen.
Tiden blir ett flöde, som bemäktigar individen och i den verkliga naturen är tidens gång långsam, med människans mått mätt. I den syntetiska musiken spåras också en molande oro och längtan.
De fyra dansarna – tre män och en kvinna – uppträder först i längre solopartier som solitärer för att efterhand interagera i varierade duetter. De är iförda kläder i rustika material, mitt emellan natur och civilisation. Det är i den skärningspunkten vi befinner oss, på samma sätt som koreografin gestaltar individens drift till egen bekräftelse i motsats till det evigt pulserande kretsloppets anonymitet. Deras rörelser utvecklar energi och dynamik under den utmätta tiden i rampljuset.
I avslutningen, när ljuset slocknat, hör vi ur högtalarna plötsligt brottstycken från den brittiska väderleksrapporten. En ironisk grimas, kanske, naturen tryggt civiliserad i form av abstrakta observationer.


 

The Name of the next Song
Scen: Dansstationen,
Palladium, Malmö
Koreografi: Örjan Andersson
Musik: BJNilsen
Ljus och scenografi: Udo Haberland
Kostym: Nina Sandström
Dansare: Dan Johansson, Asher Lev, Shi Pratt, Paul Lee

Tipsa Tipsa en vän
Kommentarer
Max 200 ord. Debattregler
blog comments powered by Disqus
FLER NYHETER PÅ
Mama Dash, det vill säga Patric Berg, Mats Widell, Micke Dahlén, Pedde Klementsson, Sanna Klementsson Berg och Roger Munch spelar närmast på hockey-VM för damer i Malmö. Foto: Pedde Klementsson

Mama Dash gör reggae på svenska

Mama Dash, reggaebandet från Hässleholm, växlar upp och byter språk.– Det är en dröm jag haft länge, att göra en svensk reggaeplatta, säger Patric Berg, gitarrist och låtskrivare i bandet.
De tre Roos-stipendiaterna Ida Persson, Martha Ossowska Persson och Idun Baltzersen var samlade på Moderna Museet i Malmö på fredagen.  

Trippel Roos-stipendiater

Martha Ossowska Persson, Ida Persson och Idun Baltzersen. Så heter de tre unga konstnärerna som fått årets Fredrik Roos-stipendium.
Christoffer Nilsson från Broby är elitbrottare och en av utmanarna i årets omgång av Gladiatorerna. – Det är faktiskt lika tufft som det ser ut, säger han om att möta gladiatorerna.

Brottaren som tar sig an Gladiatorerna

Det såg betydligt lättare ut hemma i tv-soffan än det var i verkligheten. Det konstaterar 28-årige Christoffer Nilsson från Broby som är en av årets utmanare i Gladiatorerna.
Jeanette Thelander, Anette Mjöberg, Anders Berling, Birgitta Ericsson, Gunilla Karlsson, Tore Månsson, Eva-Marie Gyllander, Per Gustavsson, Leif Börje Frid och längst fram bokbussens chaufför, biblioteksassistenten Annette Marcus, är några av alla de som medverkar i årets upplaga av Litteraturrundan.  

Författare bjuder in
till Litteraturrundan

Berättandet får stor plats i den norra delen av Litteraturrundan, som arrangeras över hela Skåne den 25-26 april.
Några av de deltagande författarna och förlagsrepresentanterna i Litteraturrundan. Övre raden från vänster Martina Elmqvist, Marica Källner, Ica Fischerström, Kerstin Önnebo och Peter Winai, undre raden Lo Söllgård, Christin Holmgren, Jacob Härnqvist, Suzanne Mortensen och Erik Hirschfeld. Foto: Christina Justesen

Runda där läsare och författare möts

– Litteraturrundan är ett sätt för oss författare att arbeta med något gemensamt och både träffa varandra och läsarna, säger Jacob Härnqvist, författare från Malmö. 25-26 april drar årets skånska Litteraturrunda i gång - den tredje sedan starten 2013.
Sanna Nielsen i Kristina från Duvemåla, den israeliske jazzmusikern Avishai Cohen, den kinesiske stjärnpianisten Lang Lang, fadosångerskan Mariza, den elektroniske artisten Robert Henke och en hyllning till Frank Sinatra. Det är något av det som publiken kan uppleva på Malmö Live i höst.

De ska fylla Malmö Live

Varierat utbud med program för alla åldrar i höst.
Läs våra bilagor